3 GOOGLE ADS SKRIPTY, KTERÉ VÁM USNADNÍ ŽIVOT

Zpět na přehled článků
Martin Tuma
07.05.2018

Už dávno neplatí, že Adwords skripty zvládnou obsluhovat jen programátoři

1. Link Checker

 

Link Checker považujeme za základní skript, který by měl mít nainstalován opravdu každý. Pomůže vám v boji s mrtvými linky, tzn. linky s chybou 404.

Je velmi pravděpodobné, že se mrtvé linky ve vašem účtu časem objeví. Čím dříve je odhalíte, tím více ušetříte. Po kliknutí uživatele na mrtvý link totiž návštěvník v drtivé většině případů okamžitě odchází. Za klik přitom platíte stejnou cenu, jako by se jednalo o korektní link směřující na váš produkt.

Jak skript funguje: 

  • Skript bude procházet linky z vašich reklam a kontrolovat, zda nevedou na stránky s chybovými kódy 404, případně další chybové stránky
  • Pokud skript takový link objeví, zapíše ho do dokumentu v Tabulkách Google
  • K linku přiřadí reklamní sestavu, kterou pak stačí vyhledat a opravit
  • Skript může procházet i odkazy s rozšířeními
  • Zkontrolovaným reklamám přiřazuje štítky

Tipy z praxe:

  • Nenechte skript projíždět neaktivní reklamy, pokud k tomu nemáte zvláštní důvod
  • Spouštění skriptu nastavte na denní s tím, že v případě, že byl v účtu nalezen mrtvý link, vás na to upozorní emailem. Nemá smysl dostávat denní upozornění na to, že v účtu je všechno v pořádku

Ukázka časového nastavení skriptu

  • Můžete si počeštit název štítku, který se přiřazuje zkontrolovaným reklamám
  • V případě, že spravujete více účtů, existuje i verze pro Klientské centrum. I přes určité zjednodušení doporučujeme používat Link Checker pro každý účet zvlášť, protože každý účet vyžaduje jedinečný přístup i nastavení. Skript navíc budete mít pod lepší kontrolou

2. Item Out Of Stock Checker

 

Mění se skladová dostupnost vašeho zboží? Chcete rychle stopnout reklamy na zboží, které zrovna nemáte skladem? Nechce se vám proklikávat celým účtem a znovu spouštět reklamy na produkty, které jsou opět skladem? Pak právě pro Vás je tady skript z dílny skriptového guru Russella Savage.

Jak skript funguje:

  • Skript projde všechny stránky vašeho webu, na které odkazujete z reklam v Adwords
  • Pokud zboží už není skladem, stopne vaši reklamu (případně reklamní sestavu)
  • Pokud se zboží na skladě zase objeví, skript může vaši reklamu opět spustit
  • Pomocí štítků kampaní můžete filtrovat, jaké kampaně má skript kontrolovat.

Tipy z praxe:

  • Ze všeho nejdříve je potřeba zjistit, co se v kódu vaší produktové stránky změní, jestliže se změní jeho skladová dostupnost
  • Vezměme si za příklad web cz. Pokud produkt již není dostupný, projeví se to na webu takto:

Detail produktové stránky s nedostupným zbožím

 

V kódu stránky se to propíše následujícím způsobem:

Detail kódu produktové stránky s nedostupným zbožím

 

Srovnáním se stránkou s dostupným produktem lze snadno určit, že je to text  “add-not-available”, který definuje, že produkt již není skladem. Do skriptu jako hodnotu pro změnu stavu reklamy z běžící na stopnutou přidáme proto hodnotu “add-not-available”

  • Nezapomeňte oštítkovat kampaně, které chcete kontrolovat, a přidat názvy těchto štítků do kódu skriptu

3. Account Anomaly Detector

 

Zejména u účtů s velkým množstvím kampaní nebo velkou útratou se může stát, že některá kampaň či sestava se nečekaně začne chovat výrazně jinak, než doposud. To může mít mnoho příčin jako je:

  • Změna algoritmu Adwords
  • Vstoupení nového konkurenta na trh
  • Sezónní povaha vašeho zboží
  • Náhlé mediální pokrytí (např. vysílání televizního dokumentu a produktu, který nabízíte)

Statistická anomálie v Adwords je případ, který se vymyká váženému průměru  (Foto by Amid Fish, zdroj)

Skript Account Anomaly Detector vám pomůže takové abnormality odhalit.

 

Jak skript funguje: 

  • Vydefinujete, co je ve vašem případě anomálie (např. o 80 % menší počet kliknutí)
  • Skript bude v určených časových intervalech procházet statistiky vašeho účtu a srovnávat je se statistikami za posledních 6 měsíců ze stejného dne v týdnu
  • Pokud se zaznamená nadefinovaná anomálie, skript vám odešle jednou denně e-mail

Tipy z praxe:

  • I když skript odhalí nějakou anomálii, ještě to nemusí znamenat katastrofu nebo něco negativního
  • Aby to mělo smysl, snažte se skript nastavit rozumně – zvažte, jak často má smysl, aby skript procházel vaše statistiky a s jakými daty je má porovnávat
  • Důležité je ke každé větší anomálii přistupovat jedinečně a snažit se jí přijít na kloub, abyste na ni mohli vhodně reagovat
  • Uvedeme příklad z naší praxe: skript nám zachytil výrazný nárůst zobrazení i prokliků z jinak velmi longtailového klíčového slova. Po konzultaci s klientem jsme zjistili, že to bylo v důsledku televizní kampaně mnohem silnějšího konkurenta, který na trh uvedl produkt se stejným názvem. U daných klíčových slov jsme proto zrevidovali bidovací strategii a texty reklam jsme upravili tak, aby na ně klikali pouze lidé, kteří mají zájem o produkt našeho klienta. Po několika dnech se statistiky vrátily do normálu.

Ukázka anomálie v účtu odhalené pomocí skriptu Account Anomaly Detector

 

  • Než skript spustíte, řádně si rozmyslete, na co vás má upozorňovat a jak často. Doporučujeme myslet v dlouhodobém horizontu a upozornění nastavit tak, aby skript upozorňoval jen na podstatné věci, kterými se budete zabývat. Nemá smysl dostávat e-maily o anomálicích, na které nebudete reagovat
  • Pokud vaše útrata postupně, ale pravidelně roste, bude mít větší smysl vaše denní statistiky porovnávat v co nejdelším časovém horizontu – ve většině případů by měl stačit 1 rok, což je nejdelší časové období k porovnání, které skript zatím umožňuje

Nejdelší časové období statistik k porovnání je 1 rok

Skutečně potřebuji skripty?

 

Obejde se váš účet bez skriptů? Určitě ano. Je ale pravděpodobné, že bez skriptů přicházíte o více peněz a času, než je nezbytně nutné.

Skriptů existuje takřka nepřeberné množství. Některé z nich dokáží upravovat text reklam v reálném čase, jiné umí např. upravovat maximální cenu prokliku podle aktuálního počasíVětšinu z nich však nebudete potřebovat. Vybírejte proto opatrně. Pro širší přehled, co skripty všechno umí, doporučujeme článek 100 Google AdWords Scripts You Should Be Using od Sophie Howel.

Ať už si vyberete pro svůj účet jakýkoliv skript, nezapomeňte pravidelně kontrolovat jeho funkčnost. Podobně jako u webových stránek, i u skriptů totiž tvůrci čas od času oprašují jejich kód, aby vyhovoval současnému vývoji. Tento kód je potřebné ručně aktualizovat.

09 certifikovaných
odborníků
50 mil. Kč každý rok
za kampaně
32 klientů
aktuálně