Tlačítková novela - jaké změny čekají na B2C eshopy od 6. 1. 2023?

Zpět na přehled článků
Veronika Schleiderová
06.01.2023

Přišla vám v roce 2022 cookies lišta jako komplikace? Od ledna 2023 se provozovatelům eshopů zaměřených na koncové zákazníky (s výjimkou těch prodávající rychlokazící se potraviny) opět rozšiřují a upravují povinnosti, které se musí při online prodeji dodržovat.

Tato novela byla implementovaná do občanského zákoníku na základě směrnic Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2019/770 (o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb) a č. 2019/771 (o některých aspektech smluv o prodeji zboží).

1. Zobrazování slev

Zobrazovaná původní cena před slevou již nemůže být uměle zvýšená. Nové pravidlo uvádí, že je možné uvést jako původní cenu jen tu nejnižší z cen, za kterou byl produkt prodáván v posledních 30 dnech. Tedy např.:

1. 1. 2023 je cena 349 Kč
7. 1. 2023 je cena 399 Kč
14.1.2023 je cena 379 Kč
29.1.2023 nastavujete slevovou cenu 299 Kč. Přeškrtnutá částka/procento slevy musí být ta nejnižší, v tomto případě cena 349 Kč.

Toto omezení neplatí pro čerstvé potraviny. 

2. Určování cen

O personalizování cen nově musí eshop informovat. Pokud tedy měníte ceny na základě toho, odkud člověk přišel (např. na základě utm parametrů - příchodu z určité stránky, kliknutí na určitý článek apod.). 

Pokud snižujete cenu plošně automaticky pro všechny uživatele, o změně ceny nemusíte informovat. 

3. Změny v košíku

Nově již nestačí pouze tlačítko "objednat". Tlačítko při objednávání z eshopu musí i vybízet i k zaplacení. Hodí se tedy použít např. "Objednat a zaplatit".

Také již nelze přidat zboží do košíku, na které kupující aktivně neklikl, automaticky prodloužená záruka (pokud není zdarma). Bezplatný dárek k objednávce je i nadále v pořádku. Jakékoliv finanční povinnosti, které by spotřebiteli mohly vzniknout z přidání položky do košíku, jsou tedy zakázané.

4. Recenze zákazníků

Hodnocení zákazníků musí být pravdivé. Obchodník má nově povinnost i dokazovat pravost těchto recenzí. Sankce pro vymyšlené/neautentické recenze může být až 5 milionů Kč. 

Jak dokázat pravost objednávek? Můžete požadovat zadat číslo objednávky či nechat přidat recenzi jen po přihlášení do účtu eshopu. Možností je však více.

Je také potřeba na eshopu uvést informaci, jak je vyhodnocována pravost recenzí (stejně jako pravidla reklamací).

5. Řazení nabídek

Při řazení zboží je potřeba definovat, proč je zboží řazeno určitým způsobem. Tedy zdali je zboží řazeno dle nejprodávanějších, nejlevnějších, doporučujeme dle nás, apod. 

6. Záruční doba a vrácení zboží

Nově platí, že pokud se vada objeví do 1 roku, má se za to, že tato vada existovala již při převzetí. Jedná se tedy o prodloužení z původních 6 měsíců. Podnikatel má možnost reklamaci odmítnout, pokud přesvědčivě prokáže, že vada zboží vznikla až po koupi.

Spotřebitel však odpovídá za vadu, která vznikla v důsledku špatného nakládání se zbožím - a tedy kvůli neznalosti produkt poškodí.

Také platí pravidlo "neobvyklé únavy". Spotřebitel si pořídí např. boty a ty se rozpadnou mnohem rychleji, než by měly. Pokud boty neměly vadu už při nákupu, spotřebiel má nárok na kompenzaci.

7. Lhůta pro dodání zboží

Zboží musí být doručeno do 30 dní, pokud není domluveno jinak. 

Domluveno může být jak kratší, tak i delší doba doručení. Je možné se tedy domluvit při objednávce zboží, že dodání potrvá např. 40 dní. Pokud se však podnikatel zaváže k doručení do 3 dní, je potřeba tuto lhůtu dodržet.

Pokud lhůtu nemůže dodržet, spotřebitel může odstoupit od smlouvy. Avšak vždy musí dát podnikateli šanci pochybení napravit. Ihned může odstoupit od smlouvy, pokud:

1. Prodávající/podnikatel odmítl splnit závazek.
2. Je zásadní dodat zboží do domluveného data (dětská postýlka, svatební šaty).
3. Kupující dříve sdělil, že je nutné dodat zboží do určitého času.

 

TO-DO LIST - jste připraveni?

1. Kontrola tlačítka objednání. Mám nastaveno "Objednat a zaplatit"?

2. Do košíku nepřidávám žádné zboží navíc, které finančně zavazuje spotřebitele. Zboží či služby přidává pouze uživatel.

3. V obchodních podmínkách mám adresu sídla a telefonní číslo.

4. Mám označeno, jak řadím nabídky jednotlivých produktů.

5. Pokud vytvářím slevy, vím, jaká cena byla nejnižší v posledních 30 dnech.

6. Pokud používám recenze na webu, vím, že jsou pravdivé. 

7. Pokud používám recenze na webu, mám systém, jak potvrdit jejich pravost. Tyto procesy jsou sepsané a dohledatelné ne webu.

8. Pokud využívám různých cen pro různé uživatele, informuji je o tom.

9. Pokud mám delší dodací lhůtu jak 30 dní, spotřebitel o tomto musí mít informaci před objednáním zboží.

 

 

 

Pro přesné znění a vyložení zákona je potřeba přečíst si samotnou novelu.Tento článek není právní poradenství a neneseme žádnou odpovědnost za případné škody.