Facebook vs. Instagram - proč se většina konverzí odehrává na Facebooku?

Zpět na přehled článků
Jana Zahradníčková
24.03.2020

V první řadě stojí za to se podívat, k čemu primárně slouží Facebook a k čemu Instagram. Tedy přesněji řečeno, jak vnímáme tyto kanály u nás v Dantoa. Rozdělíme si to formou plusů a mínusů.


Facebook - počet uživatelů závěrem roku 2019  - 4,7 mio

+ Platforma, která už má marketplace
+ Lze si udělat prodejní profil - zejména dobře sloužící pokud spravujete + nějakou bazárkovou skupinu atp
+ Popisky mají větší prostor a jsou v horní části
+ DESKTOP!!!
+ Početní převaha - počet userů
- Slabší stories - pravděpodobně díky (oproti Instagramu) starší cílovce  a také díky pozdějšímu zavedení formátu stories
- Nevynikne zde tolik prémiový obsah
- Už neporoste

Instagram - počet uživatelů závěrem roku 2019  - 2,2 mio

+ Hezké obrázky = více zde vyniknou prémiové značky / zboží
+ Influenceří s kódikama na slevu atp. - tady to funguje líp než na Facebooku, většinou mají i silnější / větší počet followers než na Facebooku
+ Silné stories 
+ Potenciál k růstu
- Jen mobilní platforma - i když je mobil budoucnost, z hlediska konverzí je desktop zatím důležitým hráčem. Navíc byste se divili, kolik eshopů má mobilní rozhraní fakt zoufalé
- Větší propast mezi tím, co lze prostřednictvím ads prodat - na Facebooku udáte větší rozmanitost produktů, kdežto na Insta např. vrtačku jen ztěží

Instagram jako nové PR médium

Věříme, že může být dost oborů, kterým Instagram vydělává zlatý důl. Dokážeme si to představit zejména u služeb a ty pravda moc neděláme, jsme holt eshopáři. Neznamená to však, že na Instagram žehráme. Nahlížíme na něj jako na novou PR platformu, kde jako značka můžete nechat nahlédnout zákazníky za oponu (často se děje pomocí stories) a budovat s nimi vztah, což je také velmi důležitá součást marketingu.

To, že více konverzí probíhá z Facebooku není samozřejmě dogma, které funguje ve 100 % případů. Vychází to čistě z naší letité zkušenosti napříč rozličnými segmenty. To zahrnuje samozřejmě i fashion klienty nebo beauty segment. I u těchto, dalo by se říci, typicky Instagramových produktů jsme měli větší obrat vždy z Facebook ads.

Facebook je jen pro starý

Pamatuji si, jak mi jeden klient říkal, ať cílíme jen na 25+, že všichni kdo jsou pod 25 let nemají peníze :-).

Na Instagramu je nejsilnější věková kategorie 18 - 24 let. Hned za ní v závěsu skupina 25 - 34 let, tato skupina je klienty často vnímaná jako ekonomicky nejsilnější. 

Já bych ale přidala ještě skupinu 35 - 44 let, a tady začíná velký rozdíl mezi Instagramem a Facebookem. Tato věková kategorie je totiž ve výrazně větším počtu zastoupena na Facebooku (oproti Insta), a taky ekonomicky aktivní.

Procentně na muže a ženy to je zhruba stejné, konkrétně cca 55 % žen / 44 % mužů na obou frontách.

Naše teorie je, že větší Facebooková kupní síla je v mírně starší cílovce. Stále se tam pohybuje více uživatelů než na Instagramu a samozřejmě v neposlední řadě desktop.

Facebook a inzerce / bazárky

Tohle je také důležité vypíchnout. Na Facebooku existuje hodně prodejních profilů a taky má vlastní inzertní prostor formou marketplace. 

Přesná statistika na to není, ale nemusíme se bát tipnout, že většina obratu pochází z reklamy. Nicméně v Česku, ráji eshopu, bazarů a aukcí, se Facebook stal zajímavou platformu, jak něco udat a nemít při tom vlastní eshop nebo profil na Fléru. Stejného efektu na Instagramu docílíte jen stěží, zejména když fotky prodávaného zboží často nejsou dostatečně cool.

Lidé se více naučili využívat Facebook komplexně a ne jen jako šmírovací nástroj. Vkládají inzeráty, sledují zpravodajství a “obyčejnější” obsah, který se na Instagram tolik nehodí. Když k tomu přičtete starší cílovku, je na konverze zaděláno. 

Pár tipů  - od všeho něco

Lidé lépe reagují na obrázky, které mají bíle pozadí. Hodně jsme si to ověřili u fashion fotek, kdy fotky s bílým nebo světlým pozadím měly lepší CTR a konverze než fotky s tmavým. Jo a taky na to existuje řada case study. Takže příště, až bude klient tlačit nové fashion fotky na černém pozadí, tak mu poraďte, že takhle to moc nepofrčí.

Reklamy s titulkem o 4 slovech a popiskem o 15 slovech jsou pro uživatele nejatraktivnější - z hlediska CTR a taky kdo se s tím má číst, že? Samozřejmě jsou pořád trendy i dlouhé statusy, ale ty si můžete dovolit většinou jen proto, že jste influencer, celebrita a celkově máte co říci. Takže nalijme si čistého vína, pro většinu značek postačí oněch max 15 slov.

V rámci Česka je Facebook nejzábavnější pro uživatele ve věku 35 až 44 let a nejméně pro lidi ve věkovém rozmezí 16 až 24 let. 
Na Instagramu videa získávají o 21 % více interakcí než obrázky.
“Storíčka” na Instagramu mají větší dosah než posty ve feedu. 

Závěr

Každý článek si žádá nějaké resumé, závěr, který shrne co jsme vlastně chtěli říci. Je to snadné - na Instagramu tlačte na PRko a naučte se používat efektivně stories a Facebook prodává více prostě proto, že má i ten DESKTOP (mimojiné of course).