Prečo je Smart nebyť Smart

Zpět na přehled článků
Katarína Kochláňová
02.11.2021

Nejsou žádnou novinkou, v účtech je objevujeme a nastavujeme již několik let, ale jejich fungování je stále velkou záhadou. Google Smart kampaně jsou jakýmsi usnadněním správy a optimalizace kampaní pro uživatele, kteří Google Ads neznají, ale chtěli by inzerovat i bez pomoci specialisty. A proč jsou záhadou? V některých případech výsledky přinášejí, v jiných ne. Někdy se rozběhnou s útratou 2x vyšší než si přejete, jindy i týden pátráte po příčině proč se kampaň nezobrazuje. Smart kampaně jsou jako black box – plné užitečných dat, ale Google vám do nich nedovolí nahlédnout ani je nijak ovlivnit.

Říkáte si, že na tom nezáleží, pokud mají kampaně výsledky? V tom případě vám nezáleží na dalším růstu vašeho podnikání a pomalu jej zabíjíte. Smart kampaní existuje několik typů a každá má svá pro i proti.

Aktuálně tyto kampaně byly nahrazeny Performance max.

Google smart kampaň

Nejmladší ze Smart rodinky, ale zřejmě i nejhrozivější. Už ikonka ve formě kouzelné hůlky nám napovídá, že tady se bude dít "magic". Kampaň máte bez nadsázky nastavenou do 5 minut a Google slibuje, že se o vše postará za vás. A to s tím minimem vstupních dat, které jste mu právě předali. V kampani nastavíte cílovou stránku, pár okruhů klíčových slov (ano správně čtete "okruhů") a nasypete dostatek reklamních textů. Žádné zdlouhavé párování klíčových slov k textům či hraní si se skóre kvality. Optimalizace je v případě tohoto typu kampaně jen sprosté slovo.

Jak to tedy může fungovat? Tak jako Google slibuje, cílí skutečně jen na ty nejrelevantnější zákazníky – v tomto případě jsou to tedy uživatelé, kteří vyhledávají váš brand nebo na vašem webu už byli. Na 100% vám to samozřejmě nikdo nepotvrdí, ale po nasazení této kampaně můžete sledovat jasné náznaky poklesu výkonu ostatních kampaní, které jste měli dosud nastavené a výkonné. A proč je to problém? Růst jakéhokoli elektronického obchodu nebo služby je možný pouze neustálým získáváním nových zákazníků. Získávání nových zákazníků je ale většinou nákladné a proto do strategie Smart kampaně patří jen minimálně.

Google Smart Display kampaň

Další v pořadí chytrých kampaní je „obsahovka“. Zde při nastavování chytré kampaně oproti té klasické ani velký rozdíl nepoznáte, až na malý detail – cílení. Google i v tomto případě rozhoduje za Vás a nedovolí jakoukoli změnu. Chcete vyloučit aplikace či konspirátorské weby? Zákazníky, kteří již nakoupili či se k vám registrovali? Chcete kategorii dámského prádla cílit jen na dámy? Ne, ne, ne. Takhle to nefunguje. Google ví nejlépe co dělá a žádnou z těchto změn vám nedovolí. A to není zdaleka jediná nevýhoda Smart display kampaně. Jaké jsou tedy ty hlavní?

  1. Nejste schopni reklamu přizpůsobit publiku – do kampaně naházíte reklamy a doufáte, že se některá chytí.
  2. Zbytečně cílíte i lidi, o které nemáte zájem - ti kteří již nakoupili, registrovali se, víte že nepatří do vaší cílové skupiny
  3. Chybějící data – žijeme v době datové a smart kampaně nám žádná data neposkytují, nevíte či cílíte na nové nebo aktuální zákazníky, nevíte v jaké fázi nákupního procesu se právě nacházejí, na jakých typech webů je vaše reklama nejčastěji zastihne

Docela dost nevýhod na to, abyste osud svého účtu svěřili do těchto kampaní.

Google Smart Shopping kampaň

Jelikož jde o nejrozsáhlejší a nejoblíbenější smart kampaň, záměrně jsme si nákupní kampaň nechali nakonec. A proč je tak oblíbená? V jednoduchém nastavení obsáhne všechny výhody dvou nejvýkonnějších kampaní v celém systému Google – nákupní kampaně a dynamického remarketingu. Jakmile v účtu nastavíte chytré nákupy, můžete se s těmito kampaněmi rozloučit, ani jedna z nich se vám již více zobrazovat nebude (nebo jen minimálně). Jednoduché a efektivní řešení? I když se to tak může zdát, neplatí to úplně. I v tomto případě zopakujeme, že využitím smart kampaně automaticky přicházíte o všechna užitečná data – na jaká klíčová slova se zobrazujete, jaká je demografie vašich zákazníků a také vám nákupní smart kampaň nabízí jen velmi limitované možnosti optimalizace. Pokud je ale správně nastavena, jedná se o velmi výkonný typ kampaně v Google Ads a rozhodně bychom ji tedy nezatracovali.

Jak tedy být smart? 

I když byla první část článku laděna ve spíše negativním pohledu na smart kampaně, rozhodně je není třeba zatracovat. Smartky mají své důležité místo v téměř každém účtu, ale je nutno se s nimi naučit pracovat a být smart i bez nich. U mnoha auditů se setkáváme s nastavením účtů, které fungují pouze na chytrých kampaních, případně jsou doplněny o DSA kampaň nebo vyhledávací kampaň s jednou reklamní sestavou. V tomto případě se skutečně nedá mluvit o smart řešení a většinou je nutné celkové přenastavení účtu a následná rozsáhlá optimalizace.

Jaký je tedy závěr? Smart kampaně pro Vás mohou být výborným sluhou, ale zlým pánem. Záleží jen na Vás, jak se k nim postavíte. Přestože jsou tyto kampaně uzavřeny a pracuje se s nimi obtížněji, je nutná jejich pravidelná optimalizace a testování. Rozhodně se není třeba spoléhat na chytré nastavení, které vše vyřeší za Vás.