Pandemie, koronavirus, ohnisko nákazy. To jsou slova, která slýcháme v posledních měsících denně. Na poli práce toto znamenalo novou a nečekanou výzvu jak pro zaměstnavatele, tak i pro zaměstnance. Bez příprav, technické podpory či pravidel se mnoho firem přeneslo do virtuálních kanceláří a meetingů online.
A tak tu v Čechách máme 36,5 % zaměstnanců, kteří pracují z domova. V porovnání před pandemií narostlo toto číslo na více jak dvojnásobek. Řadíme se v EU tak mezi průměr, dle průzkumu Eurofoundu totiž přešlo na homeoffice 4 z 10 lidí v EU.
Zajímavé jsou údaje z Finska, kde před krizí pracovalo v režimu homeoffice jen 17,6 % lidí. Tedy přibližně stejně, jako u nás. Během koronaviru se však toto číslo dostalo až na 59 %. Finsko má tak největší podíl pracujících z domova. Nad 50% se společně s Finskem také drží Belgie, Lucembursko nebo Nizozemsko. Naopak například Rumunsko leží na konci tabulky pouze s 10% lidí, kteří pracují z domova.
Přechod na homeoffice byl u mnoha společností z počátku náročný. Lidé totiž často neměli potřebné programy či techniku. Především starší generace se potýkala s problémem nefungujícího mikrofonu, kamery, nastavení a instalace programů či problému s připojením. Během prvních 2 týdnů byla však většina technických problémů vyřešena. A do dnešního dne přišla spousta firem s plánem, kdy chtějí omezit kanceláře a zaměstnávat lidi dálkově. Zjistili jednoduše, že to funguje.
Jak řekl Martin Schulz z Fujitsu (chief policy economist) pro DW.com: “Nečekal jsem, že toto někdy zažiji. Ale myslím si, že tato situace je s námi natolik dlouho, že způsobila změnu myšlení ve společnostech.”
A právě Fujistu je jednou z firem, která plánuje omezit kancelářské prostory až na polovinu. S podobným plánem přišel i Facebook. V Amazonu mohou lidé zůstat na homeoffice až do října 2020. Pro zaměstnance Google toto platí až do roku 2021. Je však pravděpodobné, že omezení práce v kancelářích se projeví i v těchto firmách. A dá se očekávat, že další velké společnosti je budou následovat.
Existují však malé či větší firmy, které fungují kompletně na homeoffice již delší dobu. A to nejen v zahraničí, ale i v Čechách. Jedná se většinou o společnosti v oblasti IT, online marketingu, grafiky, zpravodajské činnosti apod.
“Od začátku jsme fungovali jako agentura bez kanceláře (v letech 2012-2018), bylo tedy klíčové, abychom již od začátku vybírali kolegy, kteří zvládnou pracovat na dálku, jsou zodpovědní a kvalita práce na tom nikterak netrpí. Během let, co takto postupně budujeme tým, se již vytříbily procesy, které využíváme během pohovoru a výběru lidí do týmu.” Martin Tuma, CEO DANTOA marketing, s. r. o.
Zvyknout si na novou výzvu v podobě práce z domova či kavárny s sebou nese jistá úskalí a jak vyplývá z vyjádření Martina Tumy, není to práce pro každého. Člověk se totiž nedostane do osobního kontaktu se svými spolupracovníky, nemá technickou podporu jako v kanceláři - ať už se jedná o vybavení, připojení či zprovoznění aplikací a programů. Přílišná volnost v pracovních hodinách může také vést k prokrastinaci. A v neposlední řadě je mnohem těžší se k práci vůbec motivovat. Doma je totiž vždy mnoho rušivých podnětů, kterým se můžeme také věnovat.
A zde také narážíme na pochybnosti, se kterými se potýkají sami zaměstnavatelé. Kromě strachu o soustředěnost a produktivitu práce řeší manažeři sníženou soudržnost týmu či zachování firemní kultury. V neposlední řadě je také mnohem těžší sledovat kariérní úmysly zaměstnance.
I přesto však mnoho českých firem bude omezovat kancelářské prostory nebo ponechá zaměstnancům částečnou či úplnou práci z domova. A není se čemu divit. Během dlouhé doby pandemie se ukázalo, že zaměstnanci skutečně svoji práci odvádí. Navíc jsou i spokojenější, homeoffice jim často totiž šetří čas i peníze. O finančním benefitu se můžeme bavit i na straně firem, které si mohou odškrtnout položku za drahé kancelářské prostory a jejich provoz, kancelářské potřeby, občerstvení pro zaměstnance a další náklady, které běžně vynakládaly. Nemluvě o dalších vlnách pandemie, které se na nás valí.
V budoucnosti by tak práce na částečný či úplný homeoffice nemusela být braná jako benefit, ale jako samozřejmost. Velmi zajímavě a benevolentně se k situaci postavil CEO Twitteru Jack Dorsey, který řekl: “Několik předešlých měsíců ukázalo, že takto dokážeme fungovat. A pokud naši zaměstnanci jsou na pozici a v situaci, která jim dovoluje odvádět práci z domova a chtějí tak pokračovat navždy, tak jim to umožníme.”
A tak zde nechává na zaměstnancích, aby se rozhodli, zdali jim práce na homeoffice vyhovuje či zda patří mezi ty, kteří preferují práci z kanceláře. Homeoffice by jednoduše neměl být vynucován, ani vnucován. Obě strany musí být spokojené s nastaveným pracovním režimem, ať už se jedná o práci z domova každý pátek nebo celý týden.
Je ale skutečně toto řešení win-win? Preferuje našinec pracovní volnost nebo potřebuje pro svou práci jasně dané mantinely? Je rozhodně jasné, že budoucnost přinese mnoho markantních změn i v oblasti remote nebo homeoffice pracovního režimu. Pandemie tyto změny velmi urychlila. Přinesla nám další nové možnosti, ale je jen na nás, co vše z nich vytěžíme.
** Veškerá statistická data jsou převzaná z průzkumu Eurofoundu.