Jak se připravit na Cookieless future

Zpět na přehled článků
Katarína Kochláňová
21.07.2022

 

Poslední roky na nás téma ohroženého soukromí na internetu vyskakuje z každého rohu. GDPR, e-Privacy a spousta dalších termínů, které způsobují vrásky nejednomu online byznysu. Proč?

Internetoví uživatelé jsou pečlivě sledováni na každém kroku, který při surfování provedou. Jejich chování je následně uchováváno v souborech cookie, důkladně analyzováno a používáno k odhadování jejich dalšího nákupního chování, což pomáhá množství online i offline podniků najít ty správné zákazníky, kteří mají potenciál nakoupit.

Přestože existuje nespočet možností jak se ukládání cookies bránit a také tomu, že ve skutečnosti nejde o reálné sledování konkrétního uživatele, celosvětově vzniká množství iniciací pro zastavení poskytování souborů cookie třetím stranám.

V roce 2020 se sice opožděně, ale přece, vyjádřil také největší hráč na trhu, Google, že do dvou let odstraní ze svého prohlížeče (využívaný přibližně 60% populace) sledování a poskytování third-party cookies. I když se tak zatím nestalo, Google neustále pracuje na řešení jako cookies z každodenního života odstranit a zároveň je nahradit jiným řešením, které by nebylo založeno na sledování uživatelů.

Jeho první řešení FLoC, bylo smeteno ze stolu již začátkem letošního roku a aktuálně navrhované řešení, Topics, si podporu odborníků v internetové bezpečnosti zatím také nezískalo. Budoucnost tohoto tématu je tedy nejasná, ale jisté je, že se na ni musíme připravit už dnes.

 

1. VYTVOŘTE SI KANÁL PRO ZÍSKÁNÍ FIRST-PARTY DATA

Nespoléhejte se na data, která vám poskytuje někdo jiný. Vše co potřebujete, pravděpodobně už máte. Využijte data, která již získáváte od svých stávajících zákazníků – mailové adresy, vzory chování ve vaší aplikaci nebo na vašem webu. Díky těmto datům budete vaše zákazníky schopni zasáhnout různými marketingovými kanály a nebudete limitováni zařízením, které aktuálně používají.

Vytvorte si kanál na získanie first-party data

 


 

 

 

 

2. ZEPTEJTE SE VAŠICH ZÁKAZNÍKŮ

Anketa, internetový dotazník nebo zpětná vazba. Tyto nástroje vám nejen poskytnou cenná data o vašich zákaznících, ale také si jimi budujete vztah a získáváte loajalitu vašich zákazníků.


 

 

 

3. VRAŤTE SE KE KONTEXTOVÉMU CÍLENÍ

Nemůžete cílit konkrétní zákazníky? Cilte na jejich zájmy! Pokud vaše zákazníky zajímá vaření, nemusíte vaší reklamou cílit pouze lidi, můžete se zaměřit na blogy o vaření nebo receptáře a vaše reklama si již své správné publikum najde.

Vraťte se ku kontextovému cieleniu

 


 

Budujte si svoju zákaznícku základňu

 

 

 

4. BUDUJTE SI SVOU ZÁKAZNICKOU ZÁKLADNU

Věnujte se více přítomnosti na sociálních sítích nebo využijte sílu influencera. Vytvořte si své vlastní komunity zákazníků, které budou silným zdrojem first-party dat a zároveň budou váš brand šířit dále i organicky.


 

 

 

5. UDRŽUJTE SI PŘEHLED V AKTUÁLNÍCH ZMĚNÁCH

Google nové možnosti nahrazení cookies neustále vyvíjí, a proto je třeba pravidelně změny sledovat a jejich dopadům se přizpůsobit dříve, než ať jejich spuštění způsobí prudký pokles výsledků vaší online inzerce.

Udržujte si prehľad v aktuálnych zmenách 

 


 

Skutečností však i nadále zůstává, že budoucnost cookies je nejasná a nikdo neumí přesně odhadnout jaké možnosti cílení nám rok 2023 přinese. Není ale pochyb, že stejně jako jsme se v minulosti vypořádali s přechodem na cookie-based cílení, novým změnám se přizpůsobíme stejně a dokážeme z nich ve prospěch zákazníka získat co nejvíce. Neberte přechod na cookieless cílení na lehkou váhu a svěřte se do rukou odborníků.