ZAČÍNÁME S GOOGLE NÁKUPY - PŘEHLED NASTAVENÍ A POŽADAVKŮ

Zpět na přehled článků
Ondřej Dyrka
26.03.2018

Co to jsou Google Nákupy a jak fungují?

 

Obyčejná reklama ve vyhledávání Google (a Seznamu) funguje takto:

  • Zanalyzuje vyhledávací dotaz
  • Pokusí se ho propojit s vašimi klíčovými slovy
  • Pokud je předchozí krok úspěšný, vstoupíte do aukce spolu s ostatními inzerenty
  • Pokud je aukce úspěšná, zobrazí se vaše čistě textová reklama (případně obohacená o rozšíření)

Google Nákupy těží z toho, že zákazníci nakupující online milují obrázky a ještě více mají radši, když mají přehled o cenách. Proti vyhledávacímu dotazu tak obdrží konkrétní produkty s názvem, cenou a obrázkem. Reklama se může ukázat nad výsledky vyhledávání, nebo vpravo od nich.

 


 

Na obrázku si prosím všimněte, že bez scrollování vůbec nejsou vidět přirozené výsledky – první pozice patří výlučně placené reklamě (ještě výrazně oddělené mapkou).

Inzerce technicky funguje na základě XML feedu, podobně jako ve srovnávačích Heureka a Zboží. Vy do něj vložíte informace o svém sortimentu a Google Nákupy se pokouší je ukazovat co nejrelevantnějším zákazníkům.

Nastavení Google Nákupů

 

Aby vám Nákupy fungovaly, potřebujete několik základních věcí:

Založení i verifikace účtu Merchants je velmi intuitivní, stačí sledovat pokyny, které vám Google dá.

Propojení účtu s AdWords kliknutím na 3 svislé tečky vpravo nahoře / Propojené účty.

 


 

Po odeslání žádosti v Merchants přejděte do AdWords:

  • Ve starém rozhraní dejte ozubené kolečko vpravo nahoře / Propojené účty / na další obrazovce vyberte Google Merchants.
  • V novém rozhraní klikněte na ikonku francouzáku a v sekci Nastavení vpravo zvolte Připojené účty. Na další obrazovce opět dohledejte Merchants.
 
 


 

Tipy pro správné vytvoření XML feedu by vydaly na samostatný článek, níže uvedeme jen ty hlavní:

  • Používejte Google Product Category
  • Pokud ke zboží neznáte EAN/GTIN, přidejte do feedu atribut identifier_exists=no
  • Klaďte důraz na klíčová slova umístěná vpředu v titulku produktů – např. “Dámské běžecké boty Adidas modré” místo “Favorit mezi zákazníky – modré adidasky na běhání pro slabší pohlaví”

Nastavení kampaně v AdWords

 

Často provádíme audity účtů AdWords a u e-shopů naše analýza vždy začíná kampaní v Google Nákupech.

A stejně často narazíme na základní chybu – inzerce sice splňuje všechny podmínky a nějak funguje, ale celý sortiment je hozený do jedné sestavy s jedinou obyčejnou max CPC. Jak to tedy udělat lépe?

Jedním ze způsobů je přidat si do XML feedu atribut product_type (pozor, neplést s již zmiňovaným google_product_category). Tím si feed můžete rozčlenit podle kategorií produktů, které na webu prodáváte – obchod s módou by tedy mohl mít:

  • Dámské kalhoty
  • Dámské bundy
  • Dámské plavky
  • Pánské kraťasy
  • Pánské bundy atd.

Poté každé takto vytvořené kategorii vytvoříte samostatnou reklamní sestavu. Výhody jsou obrovské:

  • Můžete bidovací strategii plně přizpůsobit své marži na daném sortimentu
  • Precizněji pracujete s vyhledávacími dotazy a vylučujícími slovy
  • Díky segmentaci snadno uvidíte, které konkrétní produkty vám vydělávají a včas zachytíte ty, kterým se nedaří

Způsobů nastavení inzerce je celá řada, s tímhle však chybu neuděláte.

Podrobnější rozbor jednotlivých strategií najdete v našem článku na téma Jak optimalizovat Google Nákupy?

Zde ještě upozorníme, ať si v nastavení kampaně vypnete Vylepšenou CPC – na papíře sice vypadá parádně (Google automaticky zvedne vaši max CPC až o 30 %, když vidí zákazníka s velkým potenciálem ke konverzi), v praxi ale jen zvyšuje náklady bez příslušného navýšení tržeb.

 


 

Kampaň se nezobrazuje. Co dál?

 

Nastavili jste kampaň před pár dny, ale kýžené prokliky a konverze se nedostavují?

První zastávka vede do e-mailové adresy, na kterou jste si účet Merchants založili. V případě jakéhokoli problému totiž přijde automaticky e-mail, který vás na něj upozorní a zároveň vás nasměruje do příslušné sekce nápovědy.

Stejné informace můžete získat přímo v rozhraní Merchants Center. Hlavní info vám poskytne graf na úvodní obrazovce (zelená = dobrá, červená = špatná) a podrobnější informace získáte na panelu Produkty / Diagnostika.

 
 


 

Ujistěte se také, že máte nastavenou správnou CPC přímo na úrovni produktových skupin – CPC nastavená na úrovni sestav je v kampani pro Nákupy zcela ignorována (často se tedy stává, že vám reklamní sestava říká CPC 3 Kč, ale ve skutečnosti máte nastaveno 0,01 Kč).

Pokud si stále nevíte rady, kontaktujte podporu – v rozhraní Merchants klikněte vpravo nahoře na 3 tečky a vyberte Nápověda (k dispozici je telefonní číslo a ve vybraných hodinách i živý chat). Můžete také vyplnit tento formulář.

 


 

Závěrem

 

Byť jsou Google Nákupy v podstatě automatická inzerce na základě XML feedu, je možné podniknout mnoho kroků na jejich optimalizaci – a mnoho z nich je potřeba dělat pravidelně. Tento typ kampaně v AdWords v sobě skrývá velký potenciál a Nákupům byste tak měli vždy věnovat maximální pozornost.

Propojením účtů AdWords a Merchants si také otevřete dveře k dalšímu mocnému marketingovému nástroji – dynamickému remarketingu.

65 mil. Kč spravovaného kreditu
v roce 2020
414 mil. Kč tržby klientů
z námi spravovaných kampaní